Sunday 16 September 2012

Kekurangan dan Kelebihan

...SaLaM...

Apa kelebihan anda? Apa pula kekurangannya? Kelebihan dan kekurang saya? 
Kelebihan itu ialah satu perkara yang anda di beri peluang untuk merasainya, kelebihan aku, kau, dia, awak adalah berbeza, selalunya ia diberi mengikut keupayaan individu atau kumpulan dan juga situasi. Contoh nya macam ni (aku bg contoh diri aku sendiri)
1- Baru2 ni aku diberi pilihan untuk buat projek tahun akhir (FYP 1) dengan menggunakan basic programming dan buat sistem yang simple2 je. Tapi, beberapa minggu lepas tu dapat call dari S.V (supevisor) yang aku dapat saranan untuk nampak sistem aku lebih COMPLICATED. My mood, feeling, just gone!!. Aku tak boleh fikir langsung dan nak tolak sekeras-kerasnya. Itulah adalah kelebihan walau nampak kekurangan as an I.T student.

2- Kelebihan yang aku terima ni sebab situasi aku sebagai pelajar I.T tapi majoring K.M (Knowledge Management). Tapi aku tak boleh buat sebab aku juga ada kekurangan (no body perfect!!!) dari segi knowledge and limitation aku. Tak semestinya aku student I.T, aku expert dalam sistem. Aku cuma ada idea untuk pindahkan manual system to computer system. But am still have limitation, constraint and banyak lagi yang bukan relate dengan aku. By the way, FYP kali ni sorang2. Mana nak daya hadap sorang2 bai!! 

Still nak tahu pasal kekurangan? kekurangan ialah satu perkara yang anda nak buat, tapi tak dapat sebab keadaan dan keupayaan. Contohnya, aku jugak la yer.
1- Aku anak melayu, campuran melayu dan cina. My father is malay and my mom is chinese. Duduk Malaysia dah bertahun dah, tapi aku tak boleh makan pedas. TAK SUKA!!..hahhaha... pity on me. (ni dah macam nak bagi tahu pasal aku je....bluerkkk...

2- Perempuan mana yang tak suka makan coklat atau manuasia mana yang tak suka coklat?? tapi aku TAK SUKA coklat sebab bagi coklat ni menyusahkan. Yup menyusahkan.. nak kena cek mulut, gigi lepas makan just because tak nak ade calitan2 yang bakal merosakkan senyuman aku. Maybe kena pakai darlie lepas ni...hohoho..

Ini adalah kekurangan dan kelebihan aku, anda pula bagaimana? letakkan kekurangan di depan supaya kita lebih menghargai kelebihan kita.

............................................


No comments:

Post a Comment